این کتاب با شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 4500 تومان در سال 1390 برای بار نخست روانه بازار شده است.
قالببندی تنظیم کتاب در یازده فصل انجام شده و به ترتیب با سرفصلهای: شناخت خبر و سازمان خبری وسایل ارتباط جمعی؛ فرآیند خبر از رویداد تا مخاطبان؛ ارزشها و عناصر خبر؛ لید؛ سبکها و شیوههای خبر نویسی؛ تیتر خبر؛ جستجو و جمعآوری خبر؛ قواعد و دستور زبان فارسی در خبرنویسی؛ عکس و تصویر در مطبوعات؛ روزنامهنگاری الکترونیک و تفاوت آن با روزنامهنگاری سنتی و نگارش خبر برای رادیو و تلویزیون نوشتارها را ارائه میکند.
کتاب اصول خبر نویسی به گفته ناشر در همکاری با دانشگاه جامع علمی - کاربردی برای تأمین بخشی از نیازهای درسی این دانشگاه تأمین محتوا و مطابق با سرفصلهای آموزش مربوط فراهم آمده است.
نویسنده تلاش کرده در فصل نخست، مفاهیم اساسی خبر نویسی، درستی، روشنی و جامعیت خبر، سازمان خبری وسایل ارتباط جمعی، تحریریه و ... را برای مخاطب واکاوی و روشن نماید.
فصل دوم به فرآیند خبر از رویداد تا مخاطب، اعتبار و اتحاد منبع، دروازبانی خبر، الگوی ارتباطی، خبر و خبرنگار و صفتهای آنها را میپردازد. فصل سوم به ارزشها و عناصر خبر و فصل چهارم درباره لید به بررسی و مداقه نشسته است.
نویسنده، سبکهای خبر نویسی و سبکهای مناسب برای تنظیم و تهیه خبرهای گوناگون، ویژگیهای متن خبر و دیگر ویژگیهای مربوط را در فصل پنجم بررسی میکند. فصل ششم به تیتر خبر، اصول تیتر نویسی، دیدگاههای مرتبط، شیوههای تیتر نویسی و ضرورتها و بایستههای آن پرداخته است. فصل بعدی نیز به ترتیب به انواع خبرهای ارسالی، چگونگی جستجو و کسب خبر پیشبینی و تکمیل خبر، ابتکارها، روشها و مانند این اختصاص دارد.
فصل 8 رعایت فارسی نویسی، اصول کلی و دستور زبان و ... و فصل 9 نیز عکس در مطبوعات، انواع آن، شرح نویسی و ویژگیهای عکس مطبوعاتی را بررسی کرده است.
روزنامهنگاری الکترونیک، وبلاگ، تعریفها و ویژگیهای 7 گانه در فصل دهم آمده و فصل یازده نیز به نگارش خبر در رسانههای دیداری و شنیداری، چگونگی تنظیم خبر برای هر یک از آنها و مهارتها و ویژگیهای مورد نیاز در رادیو و تلویزیون و تفاوتهای کار در تحریریه تولید خبر این رسانهها با رسانههای چاپی و... پرداخته است.
پایان کتاب نیز 26 صفحه فرهنگ واژگان روزنامهنگاری و خبر نویسی را برای دانشجویان این رشته با خود به همراه دارد.